10.11.2021.
Uticaj korona virusa na prodaju novih i polovnih automobila | Sasomange blog
Zanima te kako je korona virus uticao na prodaju novih i polovnih automobila? Pročitaj više o ovoj tematici u novom sasomange.rs blog tekstu!
U poslednje dve godine, a pogotovo u prethodnih godinu i po dana u skladu sa situacijom izazvanom virusom COVID-19, svaka grana industrije pretrpela je određene promene u svom funkcionisanju. Očekivano, ove promene su se u većini industrija poprilično odrazile i na sam promet novca, a ni auto industrija u ovoj situaciji nije bila izostavljena.
Prodaja automobila je u jednom trenutku bila skoro pa zaustavljena zbog promenjenih okolnosti u kojima smo živeli, gde smo bili zatvoreni u svojim domovima bez preterane potrebe za kretanjem i samim tim za kupovinom automobila. Uz to, ljudi su od početka pandemije počeli intenzivnije da štede i da raspoređuju svoje prihode na potrebe koje su najosnovnije.
Smatra se da je pad prodaje novih automobila za vreme vrhunca pandemije iznosio i više od 50%, što je dovelo do velikog skladištenja automobila zbog kog su određeni proizvođači zaustavili dalju proizvodnju na određeni period, kao što je Volkswagen uradio još u maju 2020. godine. Koliko je pandemija uticala na ovu industriju govori i to da je nedavno Volkswagen najavio smanjenje broja radnih mesta u narednih par godina. Kako u Aziji, tako je i u Evropi i Americi prodaja novih automobila pala od 55 pa čak do 92 odsto. Ono što je bio dodatan problem kod proizvodnje novih automobila jeste i nedostatak određenih komponenti zbog čega je dodatno usporena proizvodnja.
Kada su u pitanju polovni automobili, i ovo tržište je zabeležilo velike padove, posebno u toku 2020. godine. Iako su prodavci pokušavali da sa raznim dodatnim popustima i sniženjima pruže kupcima najbolje ponude, kupci su i dalje dosta manje kupovali polovne automobile u odnosu na prethodne godine. U prvom polugodištu 2020. uvezeno je 30% manje polovnih automobila u poređenju sa istim periodom prethodne godine, kako navode podaci Republičkog zavoda za statistiku.
U toku pandemije, cene polovnjaka su krenule i da rastu, a samim tim i troškovi uvoza i nabavke polovnjaka iz inostranstva. Tu ulaze dodatno i troškovi prevoza, carine i slično. Do ovog povećanja je došlo zbog nedostatka delova, poskupljenja čelika, obaveznog uvođenja euro 6 modela, itd. U našu zemlju se najviše uvozi iz Švajcarske, Nemačke, Italije i Francuske, a generalno se više traže i kupuju polovnjaci, zbog njihove pristupačnosti kada je cena u pitanju. Najviše se traže polovni automobili od 2.500 do 5.000 evra, dok se najviše kupuju Audi A4, VW Golf 5, BMW Serija 3, Fiat Punto, Škoda Octavia, Citroen C3 i C4, Opel Corsa i Astra.
Posle veoma teške godine za auto industriju, 2021. godina deluje mnogo više obećavajuće za trgovce automobilima, ali i za potencijalne kupce. Na samom početku je prodaja krenula da raste, a tokom 2021. situacija se u raznim zemljama normalizovala uz preduzete epidemiološke mere i aktivnu vakcinaciju stanovništa. Već u drugom kvartalu ove godine proizvođači i prodavci su imali mnogo manje lagere i mnogo veću potražnju za raznim automobilima, čemu je usledio i duži period čekanja na isporuku tih vozila.
Ono što je zanimljivo i potpuno očekivano jeste to da se sada dosta više u svetu traže automobili na električni pogon, hibridi ili polu hibridi. Kada je u pitanju prodaja električnih automobila u Srbiji, ona ide dosta sporije, a kupci su i dalje više zainteresovani za standardne dizelaše i benzince. Predikcije za naredni period su da će se tržište polako oporavljati tokom 2022. godine, ali da sigurno neće velikom brzinom moći da se vrati na situaciju pre pandemije.