14.12.2021.
Koje su sve opasnosti vožnje sa tempomatom? | Sasomange blog
Kupujete automobil i razmišljate da kupite onaj koji ima tempomat? U ovom tekstu saznajte sve o vožnji sa tempomatom!
Prednosti vožnje sa tempomatom su mnoge - sve što je potrebno jeste da podesite željenu brzinu i da korigujete pravac u kom se krećete, a vaš četvorotočkaš će ravnomerno koristiti gorivo i raditi posao vožnje umesto vas.
Ipak, postoje i mnoge mane vožnje sa tempomatom, koje vrlo lako mogu da prerastu u opasnosti zahvaljujući tome što tempomati i dalje nisu razvijeni na tom nivou da u potpunosti zamene vozača. U ovom tekstu predstavićemo vam potencijalne opasnosti, kako biste ih što lakše izbegli i prevideli.
Većinski se u novijim modelima automobila ili u onima koji sadrže bolji paket opreme pojavljuje i tempomat kao posebna funkcionalnost automobila koja služi za automatsku regulaciju brzine kojom se vozilo kreće. Brzinu određuje vozač uz pomoć manuelnih komandi na samom volanu ili na kontrolnoj tabli, a ova funkcionalnost pomaže najviše u slučaju dugih putovanja, posebno za vožnju na auto-putevima. Tempomat će prestati sa radom jednom kada pritisnete kočnicu, a zanimljivo je da se on ne pali sve do 40 kilometara na čas.
Ipak, koliko god da prednosti ima vožnja sa tempomatom, postoje i određene mane koje su veoma opasne. Najopasnija je možda ta što se vozači opuste u određenoj meri tokom vožnje sa tempomatom, pa tako i desnu nogu skinu sa papučice gasa. Kako onda noga nije blizu kočnice, u slučajevima brzog kočenja vozači duže traže papučicu i ne mogu odmah da zakoče. Zato se savetuje da, iako vozite sa uključenim tempomatom, ipak držite desnu nogu tik iznad papučice za gas.
Vrlo često vozači uključuju tempomat i na krivudavim putevima, što svakako nije preporučljivo jer su uglavnom takvi putevi opasniji i ne znate kakve sve krivine predstoje na putu. Ujedno, korišćenje tempomata često zna da utiče i na vozačevu opuštenost, ali i na percepciju o brzini, tako da su im onda i refleksi i reakcije usporene, a manja im je pažnja usredsređena na sam put. Ukoliko ste umorni i iscrpljeni, savetuje se da ne vozite sa tempomatom. Još jedna situacija u kojoj se ne preporučuje da koristite tempomat jeste po kiši i snegu zbog klizavosti puta i poledice.
Postoji i adaptivni tempomat, koji u poređenju sa običnim sistemom ima mogućnost i da automatski prilagodi brzinu i da drži bezbedno rastojanje sa ostalim vozilima. Ova funkcionalnost će omogućiti da, ukoliko vozilo ispred vas smanjuje brzinu, i vaše vozilo uspori, a kada se ponovo steknu uslovi za ubrzanje da se vrati na željenu brzinu. Ipak, kako tempomati još uvek nisu u potpunosti razvijeni, i oni znaju da prave greške i da dosta kasnije primete vozilo ispred i samim tim kasno krenu sa kočenjem.
Kada su promene brzina sa adaptivnim tempomatom u pitanju, one su lagane, bez preterano velikih i naglih prelaza, a vrlo često je vozilu potrebno dosta vremena da ubrza do određene brzine. Ovo može da predstavlja problem kada je preticanje u pitanju, jer je tada potrebno da što brže obiđete vozilo ispred vas. Savetuje se da kada krenete u preticanje isključite tempomat i to uradite sami.