(FOTO: Shutterstock)
Da kupite jeftino, a prodate što skuplje - deviza je svih koji na kupovinu automobila gledaju kao na investiciju za buduću prodaju i priliku za odličnu zaradu. Ipak, nije lako proceniti koji to automobil će vremenom dobiti na vrednosti, jer je ovo tržište dosta sklono oscilacijama.
Eksperti koji rade u registru za podatke istorije vozila u aplikaciji CarVertical svake godine analiziraju tržište automobila i uspevaju da prepoznaju vozila kojima cena raste što su starija, ali i kojima opada.
CarVertical je analizirao više od 72 miliona podataka između 2019. i 2022. godine u SAD, Evropi i Australiji i došao do zaključka da prosečna starost vozila kojima najviše pada vrednost iznosi 20-23 godine. Međutim, različiti brendovi automobila dostižu najnižu vrednost u različitim fazama, dok Porsche, Jeep i MINI predstavljaju tri brenda kojima najmanje pada vrednost, odnosno oni zadržavaju najveću vrednost kad se najniža tržišna cena polovnog automobila oduzme od početne cene, te njihovi vlasnici mogu da "nakrive kapu" i ne brinu za budućnost svog mezimca.
Klasičniji, odnosno pristupačniji brendovi automobila, kao što su Hyundai i Toyota, takođe se pojavljuju među vozilima sa visokom preostalom vrednošću upravo iz razloga što su pristupačniji i imaju niže troškove održavanja, što dalje povećava njihovu poželjnost među kupcima polovnjaka.
Međutim, dok neki premijum brendovi kao što su Jaguar, Land Rover i Lexus imaju tendenciju da im manje pada vrednost, to nije uvek slučaj, pa mnogi premijumi automobili gube procentualno više vrednosti u odnosu na svoje jeftinije konkurente.
Prema dostupnim podacima, brendovi automobila kojima najviše pada vrednost tokom godina su Chrysler, Audi i Seat, a iako potrošači vole BMW i Volvo, njihova vrednost se vremenom, tj. nakon 25 godina u proseku, takođe značajno smanjuje.
U kompaniji CarVertical kažu da BMW i drugi brendovi luksuznih automobila obično imaju funkcije i tehnološka poboljšanja koja kupci polovnjaka ne cene, a objašnjenje je krajnje logično: ako možete da priuštite novi BMW, Mercedes-Benz ili Land Rover, verovatno želite sav luksuz i inovacije koje možete da dobijete.
"Osoba koja traži polovan automobil daje prednost ceni i troškovima održavanja u odnosu na sve nepotrebne funkcije. Zato je polovna Toyota za mnoge kupce privlačnija od BMW-a", navode ovi stručnjaci.
U koje modele treba investirati?
Investiranje u polovne automobile je još uvek koncept koji mnogi ne razumeju. Možda se čini kao rizik, ali sa dobrim poznavanjem cena polovnjaka, auto oglasa i tržišnih trendova ovaj posao može da donese priličnu zaradu za kratko vreme.
Prema istraživanju, Porsche i MINI najmanje koštaju u trenutku kad napune 15 godina. Kad dostignu to godište, vrednost ponovo počinje da im raste, pa dobro očuvani modeli mogu biti odlična investicija.
Ako se neki model smatra raritetom, vrednost tog automobila može značajno da raste tokom vremena, što je slučaj kod mnogih modela iz '90-ih godina prošlog veka. Npr. mnogi modeli marke Audi proizvedeni u tom periodu dosta su ređi nego njihovi novi suparnici i zato nema nikakvog iznenađenja kad kažemo da se cena ovih automobila samo povećava s godinama.
Takođe, dok će običan automobil verovatno završiti na deponiji za 20-30 godina, Porsche ili Jaguar sa dokumentovanom servisnom knjižicom i besprekornom istorijom vremenom može postati još vredniji.
Sada kada znaš u koje modele treba investirati, pogledaj OVDE ponudu polovnih automobila.
Sasomange je oglasnik za sve što tražiš u Srbiji. Oglašavanje na našem sajtu je potpuno besplatno. Iskoristi priliku da na jednostavan način zaradiš, kao i da pronađeš šta god da ti je potrebno.
(Marija Ivetić)