13.09.2021.
U SRBIJI JE MALTENE DŽABE: Ovaj AUTO u Nemačkoj košta boga oca i neuništiv je, a kod nas se prodaje za 700 evra!
U novom Sasomange blogu saznajte koji je to najizdržljiviji automobil.
(FOTO: Mondo/Stefan Stojanović)
Na Svetu Petku 27.oktobra davne 1853. godine u Kragujevcu su, uz prisustvo kneza Aleksandra Karađorđevića i pod rukovodstvom francuskog topolivca Šarla Lubrija, izlivena četiri topa i dve haubice, čime je zvanično počela sa radom Topolivnica, najstarije industrijsko preduzeće i prva fabrika naoružanja u Srbiji i na Balkanu, ali i najveći industrijski centar.
Samo nekoliko godina kasnije, u okviru fabrike osniva se i prva automehaničarska radionica, u kojoj se pored opravke automobila vršila izrada pojedinih delova. U predvečerje Drugog svetskog rata ovde je započela i montaža vozila američke firme „Ševrolet“ da bi do 1941. godine, kada je rat otpočeo u Jugoslaviji, bilo montirano ukupno 400 vojnih kamiona ove kompanije. U godinama posle rata, fabrika je preimenovana u Zavod „Crvena zastava“, a naša priča tu polako poprima svoje obrise.
Rukovodstvo „Zavoda Crvena zastava”, predvođeno direktorom Prvoslavom Rakovićem tragalo je krajem ‘60-ih godina 20. veka za novim modelom automobila kojim bi upotpunili proizvodni program „Zastava automobila”. Prvoslav je želeo da fabriku oružja transformiše u modernu automobilsku industriju kojom bi Kragujevac postao balkanski Detroit, a za taj pothvat bio mu je potreban potpuno novi model automobila koji je trebalo primarno da bude u potpunosti jugoslovenski proizvod. U Kragujevcu se tada rekonstruišu proizvodni kapaciteti uz izgradnju novih koji će Zastavi omogućiti da proizvede i do neverovatnih 100.000 automobila godišnje, a nova zvezda na jugoslovenskom nebu lagano se priprema za napuštanje fabrike.
Prvi su tajnu nove Zastave otkrili novinari slovenskog Avto magazina 1970. objavljujući fotografije novog automobila za radničku klasu koji je javnost konačno upoznala 16. aprila 1971, da bi krajem iste godine krenula i serijska proizvodnja u Kragujevcu i počela da se ispisuje istorija heroine ove priče - čuvene Zastave 101, odnosno Skale, popularno zvane Stojadin i Kec.
Ovo putničko vozilo ostvareno je u duhu najsavremenijih tehničkih koncepcija, svojim izgledom podsećalo je na karavan, bez suvišnih ukrasa na karoseriji, pa su jednostavnost i elegancija bile njegove glavne odlike. Posebnu pogodnost ovog vozila predstavljao je njegov ogromni prtljažni prostor, a časopis Auto industrija, broj 2 iz oktobra 1971. godine pisao je:
“Voziti „Zastavu 101” na otvorenom putu pravo je zadovoljstvo zbog izvanredne stabilnosti vozila. Pod otežanim okolnostima vožnje na brdskom terenu vozilo se ponaša normalno, savlađujući najveće uspone i nagibe. „Zastava 101” uključuje se u klasu ekonomičnih vozila, jer je potrošnja goriva u dozvoljenim granicama, kako u gradskoj vožnji, tako i pri dugim putovanjima. Izvanredno leži na mokrom asfaltu, a prednosti prednjeg pogona posebno dolaze do izražaja na snegu i poledici”, zapisali su novinari.
Za vreme proizvodnje automobil je nekoliko puta bio tehnički i estetski unapređivan, ali je do kraja zadržao svoj prepoznatljivi oblik. Godine 1988, godine je dobio naziv „Skala” koji je ostao do kraja proizvodnje, baš kao što je ovaj automobil ostao na našim ulicama decenijama kasnije.
Zastava 101 je ubrzo po početku proizvodnje stekla status „nacionalnog vozila” u Jugoslaviji i postala najprodavanije Zastavino vozilo. Zbog pristupačne cene, brzo je preplavila domaće puteve i ulice, a postigla je i značajan izvozni uspeh, prevashodno u zemljama zapadne i istočne Evrope, ali i širom sveta.
Ipak, najbolji dokaz njenog kvaliteta pruža činjenica da je dan danas pronalazimo na putevima širom Srbije, vozači kažu da je maltene neuništiva, a najbolje od svega jeste što se ovaj automobil (kao nov) na sajtu sasomange.rs sada prodaje za svega 700 evra.
S druge strane, prošle godine kragujevački oldtajmer oglašen je u Nemačkoj po ceni od, verovali ili ne, čak - 8.900 evra! Naš Stojadin se tada našao u ponudi nemačkog trgovca polovnjacima Genex Automobile & Technik iz istočnonemačkog gradića Beuha u Saksoniji, a za ovako visoku cenu verovatno je zaslužno to što je nekada u Demokratskoj Republici Nemačkoj, u odnosnu na proizvode tamošnje auto industrije, predstavljao zaista moderan automobil.
Na kraju, voleli je vi ili ne i bez obzira na cenu, koliko god patetično zvučalo, Zastava 101 ostaje zabeležena kao najuspješniji proizvod auto industrije bivše države, visoko kotiran u auto svetu. Stojadin je u proizvodnom programu ostao sve do 2008. godine do kada je proizvedeno ukupno 1.045.458 primeraka modela Zastava 101 te još 228.274 primeraka modela Zastava 128.
Sasomange je oglasnik za sve što tražiš u Srbiji - bilo da tražite stvari za uređenje doma, bilo da ste u potrazi sa novim autom ili planirate kupovinu nove nekretnine: u preko 90 kategorija i potkategorija, naći ćete sve što vam treba, a postavljanje oglasa je potpuno besplatno. Sve oglase možete pogledati OVDE.