29.09.2021.
Kada se kaže OFF-ROAD AVANTURA misli se na SUV: Postoji razlog zašto je ovaj tip terenaca NAJPOPULARNIJI
Nevezano da li ste porodičan tip ili neko ko jednostavno voli udobnost i "zverski" dobre performanse, ukoliko želite da pazarite SUV vozilo, definitivno morate da pročitate novi Sasomange blog.
(FOTO: Shutterstock)
SUV groznica vlada već godinama i nema nameru da se zaustavi u skorijoj budućnosti. Zapravo, danas je skoro svaki treći automobil kupljen u Evropi SUV.
Kupci znaju šta hoće, a sada su više nego ikad na ceni izdignuta vozila koja liče na moderne džipove. Iako su SUV modeli poznati po većoj potrošnji u odnosu na tradicionalne karoserijske konfiguracije, danas su popularniji nego ikada. Može se reći da je ovaj trend koji traje poslednjih 10 godina iz temelja promenio ponudu proizvođača automobila i smanjio potražnju za nekim klasičnim oblicima automobila. Prema brojnim istraživanjima, potvrđeno je da kupac koji bi inače kupio automobil B-segmenta, poput Renault Clija ili VW Pola, spreman je za SUV B segmenta izdvojiti 50% više novca.
Uostalom, neke od prednosti SUV vozila su:
- Preglednost
- Bolja sigurnost
- Prostranost gepeka
- Lakša vožnja po makadamu
- Jednostavnija vožnja preko ležećeg policajca i lakše penjanje na ivičnjake
Malo li je, za početak?
Ali, daleko od toga da je to sve. Pre svega, današnji modeli krosovera najčešće nisu veliki potrošači, poput terenskih 4×4 behemota, iako je činjenica da troše više u odnosu na putničke automobile, prvenstveno zbog nešto veće mase, lošije aerodinamike itd. Primera radi, Honda Jazz troši u proseku od 6 do 7 litara goriva, dok njen krosover ekvivalent, HR-V, troši između 6,9 i 8,5 litara. Na godišnjem planu, neki grub račun kaže da vlasnik Jazza uštedi nekih dvestotinak, ako ne i više evra.
Preglednost je ogroman plus, jer se sedi visoko i možete da vidite preko automobila ispred, plus ogroman retrovizor koji je veliko olakšanje jer gotovo nema mrtvog ugla.
Kada je gradska vožnja u pitanju, točkovi su, zna se, ono što je prednost, jer skoro 80 odsto rupa nećete osetiti jer točak ne može da upadne u njih. Na ivičnjake se penjete bez problema, a prilikom parkiranja nemojte da vas zbuni njihova veličina. Generalno su nešto kraći od ekvivalentnih limuzina i tek nešto širi.
SUV odnosno Sport Utility Vehicle (sreće se i pojam Suburban utility vehicle) vuče korene iz "čistokrvnih" terenaca iako im se namena razlikuje. Na prvom mestu po ceni, ali i jer im je robusnost žrtvovana zarad udobnosti i dizajna.
Procvat ovog modela krenuo je još tokom sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka i to najpre u SAD. Veliki tovarni prostor, prostrana kabina i povišeni klirens omogućili su da jedna kategorija automobila do tada korišćenih pre svega kao terenska vozila, doživi svoju evoluciju i pronađe novu nišu kupaca.
Ova nova kategorija vozila postaje novi simbol porodičnog automobila. Do sredine devedesetih godina, prestižu minivanove po broju prodatih vozila u SAD. Upravo u to doba, ovaj trend stiže i na evropsko tle.
Ali zašto baš SUV?
Na prvom mestu, jedan od glavnih "izgovora" bilo je osećanje bezbednosti. Međutim, da li su ovi prvi SUV- ovi zaista bili toliko bezbedni?
Zavisi kako se posmatra. Ukoliko pogledamo rezultate čuvenog testa "severni jelen" i nisu bili toliko bezbedni, obzirom da su često taj test umeli da završe na strani ili krovu, umesto na točkovima. Nisu se ni brzo zaustavljali. Zaustavni put ovakvog vozila, zbog njegove velike mase nije mogao biti mali.
Ipak, ako bi došlo do nesreće, bili ste bezbedni. Automobil koji je do tada konstruisan da se nosi sa najtežim terenskim uslovima bio je dovoljno čvrst da vam pruži neophodnu zaštitu.
Sa druge strane, jedan od razloga zašto je SUV postao toliko popularan povezivan je sa fenomenom zatvorenih zajednica, ali i porastom prodaje kućnih alarmnih sistema. Često su imenovani kao: Outlander, Pathfinder ili, na primer Crossfire. Na taj način se težilo da se privuče klijentela prigradskih usamljenika. Krosoveri su, svojom robusnom i kockastom pojavom, značajno muževniji od malih miniven primeraka.
Proizvođačima automobila nije bilo potrebno mnogo vremena da shvate da takav kupac gotovo i da nikada neće sići sa asfalta. Stoga su počeli da prave automobile u skladu sa potražnjom. Ovakvi terenci, odnosno SUV-ovi, imali su bolju voznu dinamiku, uz manju potrošnju goriva, ali uz sve dotadašnje "prednosti" terenske karoserije.
Danas, od premium do onih niskobudžetnih proizvođača, svi imaju svoj SUV model. Prosto, takva je potražnja, a borba među brendovima veoma se zaoštrila. Od svega nekoliko modela sa početka ovog milenijuma, sada ih je teško sve i nabrojati.
Ukoliko isključimo Mercedes i Range Rover nijedan drugi premium brend nije imao terenski pedigre. No, to ih ipak nije sprečilo da proizvode. Uzmimo za primer Porsche. Proizvođač poznat po malim sportskim automobilima, izbacio je 2003. godine svoj SUV model Cayenne. Nešto brži od Porschea bile su komšije iz Bavarske. Bavarci su 2000. godine pustili u prodaju X5.
Trend je uhvatio maha i teško je reći kada će se okončati. Ovaj segment automobilske industrije toliko je narastao da sada ima svoje podklase. Od kategorije koja je bila dostupna samo onima sa dubokim džepom, stiglo se i do daleko pristupačnijih vozila.
Volvo XC60
Ako želite komforan, porodični automobil, Volvo XC60 za svaku je preporuku. Ovo je bio najbezbedniji automobil ikada testiran od strane Euro NCAP-a, kada je lansiran 2017. godine. Čak i nakon nekoliko godina, jedan je od najatraktivnijih SUV/krosovera na tržištu.
Benzinci B serije i dizelaši su prošli kroz blago hibridni tretman, tako da ih sada krasi 48-voltna arhitektura, ali su T6 i T8 Recharge "plug-in" hibridi prava stvar, nudeći najveći potencijal kada je reč o smanjenju tekućih troškova. Ipak, ne raspolažu čisto električnim dometom kao glavni rivali.
Škoda Kodiaq
Ukoliko birate automobile van premium segmenta, ovo je definitivno izbor broj jedan. Cena mu je dosta manja u poređenju sa drugim modelima.
Naravno da će vam prva reakcija biti "šta je žrtvovano". Korisnici su složni da je možda upravo taj premium osećaj ono što fali, u smislu materijala iako ima dobru završnu obradu. Četiri modela koji su ispred Kodiaqa imaju bolje izbalansirano upravljanje i pružaju kvalitetniju vožnju, ali samo jedan od njih nudi i treći red sedišta.
BMW X3
X3 raspolaže snažnim pogonskim sklopovima i sjajnim performansama. Manji dizeli možda nisu pojam uglađenosti, ali zato M40d i M40i nude u isto vreme i performanse i rafiniranost. X3 xDrive30e PHEV možda ne blista kao njegovi prethodnici po pitanju vozne dinamike, jer ne može da se naruči s adaptivnim M ogibljenjem, ali po drugim aspektima, ovaj benzinsko-električni X3 više nego zadovoljava u vožnji.
Land Rover Discovery Sport
Pre svega, Land Rover je restilizovan 2019. godine, a Discovery Sport sada počiva na istoj PTA platformi kao i Range Rover Evoque, ali nije izgubio karakteristike koje ljubitelji ovog proizvođača cene. I dalje raspolaže višim klirensom nego veći deo konkurencije, a ujedno nudi bolju preglednost i efikasniji 4×4 pogon od većine. Samim tim, ovaj automobil pruža izraženiji osećaj karakterističan za jedan tradicionalni SUV, bez da mu je to ugrozilo vozne osobine.
Audi Q5
Ovo vozilo možda neće biti prvi izbor kod sportski nastrojenih vozača, ali ga to, budite sigurni, nije sprečilo da ostvari sjajne prodajne uspehe. Mada se ne ubraja među najjeftinije na tržištu, Q5 je tih, praktičan i poželjan, pružajući rafiniranu vožnju i sjajnu završnu obradu. Za one koji teže izraženijim stilskim atributima na račun praktičnosti, tu je i Sportback verzija.
Q5 je prošao kroz prilično temeljnu restilizaciju za 2020, s povećanom efikasnošću u vidu blago hibridnih pogonskih sklopova. Naravno, digitalizacija je na snazi, dok je 40 TDI verzija dobila 14 konja više.
50 TFSI e "plug-in" hibrid je posebno uglađena i moćna verzija, s elektromotorom i 2,0-litarskim turbobenzincem, koji zajedničkim snagama isporučuju 299 ks, dok 55 TFSI e dobacuje skoro do 400 konja.
Jaguar F-Pace
Kada se kaže Jaguar, prva reakcija je da ne može da ne valja. Zapravo prvi Jaguarov SUV je na tržište pristigao 2016. s dobrim voznim osobinama, karakterističnim za ovu britansku marku, ali i obiljem kabinskog prostora. Suvišno je reći da se ubrzo nametnuo kao vodeći model u komercijalnom smislu, da bi ga kasnije na mestu bestselera pretekao manji E-Pace.
Mercedes-Benz GLC
Poboljšani Mercedes GLC, sa svojom sjajnom opremom i luksuznim kabinskim prostorom, definitivno zaslužuje svoje mesto među najboljim izborom SUV vozila. Ipak, jedna od mana je to što njegov "tup" sistem upravljanja znači da nije prvi izbor kod vozača koji uživaju u dobroj vožnji. Mada je sam osećaj u vožnji sličniji onom koji karakteriše tradicionalne automobile, u većoj meri nego što je to slučaj s ostalim rasnim SUV modelima na ovoj listi, GLC se vozi manje spokojno na standardnim oprugama, što ga čini manje poželjnim u osnovnim specifikacijama.
Ipak, ovo je jedan među najugodnijim automobilima u klasi, gravitirajući ka vrhunskom komforu, a može se naručiti u različitim pogonskim postavkama.
Kada su drugo modeli SUV vozila u pitanju ne smemo zaboraviti ni Seat Tarraco koji je označio prvi ulaz španske marke u segment SUV modela pune veličine, Kia Sorento kao praktičan, kvalitetno konstruisan i dobro opremljen porodični SUV, lak za vožnju, ili Alfa Romeo Stelvio koji je uzeo platformu i motore Giulije, dodao klirens, podigao "bokove" i instalirao pogon na sva četiri točka.
I na samom kraju, pogledajte kompletnu listu 10 najprodavanijih SUV modela u 2019. i 2020. godini:
- Toyota RAV4 (947.919)
- Honda CR-V (811.209)
- VW Tiguan (736.885)
- Hyundai Tucson (530.169)
- Nissan Qashqai (498.915)
- Kia Sportage (477.961)
- Chevrolet Equinox (430.714)
- Mazda CX-5 (426.767)
- Haval H6 (392.605)
- Nissan Rogue (389.582)
Sasomange je oglasnik za sve što tražiš u Srbiji - bilo da tražite stvari za uređenje doma, bilo da ste u potrazi sa novim autom ili planirate kupovinu nove nekretnine: u preko 90 kategorija i potkategorija, naći ćete sve što vam treba, a postavljanje oglasa je potpuno besplatno. Sve oglase možete pogledati OVDE.