15.10.2021.
DA LI JE BUDUĆNOST VEĆ STIGLA? Tesla, nova era automobilizma
U novom Sasomange blogu saznaćete sve o najpopularnijim električnim vozilima današnjice - Tesla automobilima.
(FOTO: Shutterstock)
Postoji priča da je Nikola Tesla još davne 1931. godine stvorio prvi automobil na električni pogon, međutim, do dana današnjeg ne zna se da li je to istina. Ipak, jedan čovek prepoznao je viziju i uspeo da napravi ono što danas zovu automobilom budućnosti.
Zapravo, istina je da su akcije "Tesle" zabeležile neverovatan rast vrednosti akcija od skoro 800 odsto tokom 2020. godine, a isto se nastavlja i u 2021, što je omogućilo "Tesli" da postane najvrednija automobilska kompanija na svetu, a njenog izvršnog direktora Ilona Maska postavila na tron najbogatijih ljudi na svetu sa bogatstvom od 186 milijardi dolara. Malo li je? Ali, kako je sve krenulo?
Poznavaoci istorije automobilizma dobro znaju da su vozila na električni pogon krajem 19. veka dominirala nad automobilima koji koriste motore sa unutrašnjim sagorevanjem, a upravo 1900. godine najprodavaniji automobil na globalnom tržištu bio je električni auto. Njihova popularnost trajala je sve do perioda nakon Prvog svetskog rata, kada su putevi bili bolji, a cena benzina padala.
U godinama koje slede, nekoliko puta su usledili pokušaji povratka električnih automobila, ali bezuspešno. A onda je jednog dana inženjer Martin Eberhard, zabrinut zbog globalnog zagrevanja, poželeo "supermobil" koji ne troši mnogo i ekološki je prihvatljiv. Bio je dobro upućen u baterije, ali ne i u automobile, a saznavši da automobilska industrija nije u stanju da udovolji njegovoj želji, Martin je odlučio da sam razvije automobil koji pokreće drugi izvor - litijum-jonske baterije. Pridružio mu se Mark Taping i 2003. nastaje kompanija "Tesla Motors".
Za projekat je bilo potrebno puno novca, a nakon nekog vremena pronađeni su sponzori: Ilon Mask iz PayPala i poznati Google dvojac - Sergej Brin i Leri Pejdž poznati po svojoj "slabosti" prema inovativnom. Mask je od samog početka učestvovao u formiranju dugoročne ravojne strategije i aktivno bio deo kreativnog procesa, pogotovo nakon što je ušao u upravni odbor "Tesla Motorsa".
Za 12 godina postojanja, kompanija je postigla sledeće rezultate: stvoreni su automobili koji se kreću isključivo uz pomoć električne energije, bez imalo potrebe za korištenjem naftnih derivata u bilo kom obliku, izgrađena je fabrika za proizvodnju baterija za Tesla vozila, minimalna udaljenost koju električni automobil može preći je 300 km, organizovana je proizvodnja komponenata za električne automobile drugih proizvođača, na primer Smart ForTwo na električni pogon ili Toyota RAV4 EV i izgrađena je mreža "električnih" benzinskih pumpi, gde se automobil može besplatno puniti, a trenutno postoji 370 takvih u celom svetu.
Inače, prvi službeno predstavljeni Tesla automobil bio je Tesla Roadstar 2006.godine koji ima trofazni 4-polni asinhroni motor naizmenične struje, sa vazdušnim hlađenjem, dok je elektrika sposobna da generiše snagu od oko 248 KS. (185 kV) i 270 Nm obrtnog momenta. Za 3,9 sekundi takav automobil može da ubrza do skoro 100 km/h. Vozilo isprva kupuju isključivo kapriciozni bogataši, ali sa ubrzanim rastom, "Tesla" osvaja svet.
2009. označio je izlazak još jednog električnog automobila iz Tesle - Roadster Sport, koji do 97 km/h ubrzava za samo 3,7 sekundi, a potom kasnije i Tesla Model C: električnu limuzinu.
Inače, izgled Tesla modela razvio je Franc von Holchauzen, koji je prethodno radio u Mazdi u SAD-u. Prvo izdanje Model S održano je na salonu u Frankfurtu 2009. godine, a eksterijer modela S dobio je ime "bela zvezda". 2012. automobil je pušten u prodaju, a u naredne 2 godine potražnja za njim bila je toliko velika da je oko 1000 automobila nedeljno silazilo sa trake.
2013. došlo je do proboja na evropsko tržište, a 6 meseci kasnije počele su isporuke za Kinu. Danas, Tesli je cilj da elektroautomobil košta koliko i odgovarajući model sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, ako ne i manje. Prevedeno u dolare, Mask planira da cena najjeftinijeg Tesla automobila u budućnosti iznosi 25.000 dolara. Poređenja radi, trenutno najjeftiniji Model 3 košta nešto ispod 38.000 dolara. Kada je reč o ceni baterije, prema njegovim rečima, ključno je da ona bude ispod 100 dolara po 1 kWh.
Takođe, popularnosti Tesla automobila doneli su i brojni selebritiji poput Kameron Dijaz, Leonarda Dikaprija, Vil Smita, Šakire, Bena Afleka, Breda Pita i mnogih drugih, a listi se pridružio i Novak Đoković koji se odlučio za autmobil Tesla X čija je cena od 95.000 do 110.000 evra i koji ima čak 1.020 konjskih snaga, razvija brzinu do 100 km/h za samo 2,5 sekunde, a maksimalna brzina je 210 km/h. Ipak, nije predviđen za "jurcanje", više je porodični automobil nego što je sportski. Iako su najpopularniji u Americi i zapadnom delu Evrope, kako tvrde poznavaoci iz automobilskih krugova, mada o tome nema zvaničnih podataka, u Srbiji se danas voze samo dva automobila Tesla.
Sasomange je oglasnik za sve što tražiš u Srbiji - bilo da tražite stvari za uređenje doma, bilo da ste u potrazi sa novim autom ili planirate kupovinu nove nekretnine: u preko 90 kategorija i potkategorija, naći ćete sve što vam treba, a postavljanje oglasa je potpuno besplatno. Sve oglase možete pogledati OVDE.