29.11.2022.
Saznajte zašto start-stop nekad odbija da vam štedi gorivo
U novom Sasomange blogu saznajte zašto start-stop nekad odbija da vam štedi gorivo, na šta treba da obratite pažnju i sprečite nepotrebnu potrošnju.
(FOTO: Shutterstock)
Ukoliko ste u poslednjih par godina kupili novi automobil velike su šanse da vaš mezimac poseduje start/stop sistem, tehnologiju svojevremeno najavljenu kao druga najbolja stvar u auto industriji, posle uvođenja brisača vetrobrana ili retrovizora. Stručnjaci ističu da je ovaj sistem veoma koristan i umnogome može doprineti na bezbednosti i uštedi, ali i vožnju koja smanjuje štetan uticaj automobila na životnu sredinu.
Start-stop sistem funkcioniše vrlo jednostavno: kada se zaustavite i izbacite menjač iz brzine, sistem ugasi motor, a čim pritisnete kvačilo kako biste ubacili u prvu, on startuje motor. Cilj je da se spreči nepotrebno trošenje goriva dok automobil stoji u mestu i proizvođači kažu da njegovom primenom može da se uštedi od 3 do 10 odsto goriva.
Međutim, verovatno ste se do sada uverili da nije sve tako jednostavno, pa ćemo objasniti u kojim sve situacijama start-stop sistem neće raditi ili će menjati način rada, svakako uzevši u obzir da mogu da postoje velike razlike kod različitih modela automobila.
Zašto start-stop sistem odbija da gasi motor dok stojite na semaforu?
Rad start-stop sistema zavisi od više faktora imajući u vidu da prima informacije od brojnih senzora (senzora koji prate akumulator, senzora koji govori da je menjač u neutralnom položaju, senzora brzine, broja obrtaja, temperature motora, kabine, spoljašnje temperature itd.), ali i drugih sistema, kako bi na osnovu svih dobijenih inputa, kompjuter odlučio kada da ugasi motor.
Na primer, neće ga gasiti u slučaju da ste tek krenuli i motor još nije dostigao radnu temperaturu. Takođe ga neće gasiti ako se motor suviše greje, recimo pri vožnji u saobraćajnoj gužvi, pa je potrebno da ventilatori hladnjaka konstantno rade.
Imajte u vidu i da sistem remeti kada istovremeno imate uključeno previše potrošača u autu (klima, radio, punjač), što je greška koju mnogi vozači čine, te on tada može odlučiti da ne gasi motor kako ne bi suviše opteretio akumulator.
Ako je spoljašnja temperatura suviše niska ili suviše visoka, start-stop sistem takođe može da bude deaktiviran, plus tu su i drugi razlozi kao što je sigurnosni pojas koji nije vezan, nije dostignuta zadata temperatura na klima uređaju, otvorena hauba, otvorena vrata, automobil na oštroj uzbrdici/nizbrdici, uključen sistem za pomoć pri parkiranju itd.
S druge strane, postoje situacije u kojima start-stop sistem može da pokrene motor dok vi npr. stojite na semaforu i uopšte ne očekujete da do toga dođe, a kao glavni razlozi tome uzimamo pomeranje volana, rast ili pad temperature u kabini, pražnjenje akumulatora do granice na kojoj treba da počne da se puni ili podizanje noge sa kočnice.
Važno je da znate i da nije svaki start-stop sistem isti, tako da iskustva vozača mogu drastično da se razlikuju, naročito ako je akumulator već pri kraju životnog veka, ali ne smemo da zaboravimo ni različite uslove vožnje.
Zato ukoliko imate automobil sa ovim sistemom ili možda planirate da ga kupite, obavezno kao prvi korak pročitajte uputstvo za upotrebu, a sve vezano za automobile, rezervne delove, opremu, gume itd, možete da pronađete na našem sajtu OVDE.
Sasomange je oglasnik za sve što tražiš u Srbiji. Oglašavanje na sajtu je potpuno besplatno. Iskoristi priliku da na jednostavan način zaradiš, kao i da pronađeš šta god da ti je potrebno.
(Marija Ivetić)