28.05.2021.
VOZAČI, OVO MOMENTALNO PRIMENITE! Ko se ne pridržava važnog NEPISANOG PRAVILA – može da ima problem sa zakonom
U novom Sasomange blogu saznaje koji se to zakon tiče kabinskog svetla u automobilima.
(FOTO: Mondo/Uroš Arsić)
Mnogi noviji automobili uglavnom kada se zaključaju imaju funkciju automatskog gašenja unutrašnjeg (kabinskog) svetla i to u roku od dve do deset sekundi nakon zaključavanja vozila. Ipak, sa nekim modelima to nije slučaj, a ove funkcije mahom su lišeni stariji modeli automobila.
Problem je što većina vozača na ova svetla ne obraća preteranu pažnju, ne znajući da njihova upotreba može da dovede do pražnjenja akumulatora, a što se same bezbednosti tiče, imajte u vidu da vožnja sa upaljenim kabinskim svetlima predstavlja rizik na putu.
Prema rečima stručnjaka iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, ne postoji zakon koji eksplicitno zabranjuje vožnju sa upaljenim kabinskim svetlima, ali u slučaju da je vozač uključio ta svetla, a došlo je do nesreće, može da nastane problem. Naime, postoji opšti član koji kaže da vozač ne sme da preduzima radnje koje mogu da utiču na bezbednost na putu, pod šta se lako može podvesti vožnja sa upaljenim svetlima u putničkoj kabini.
Što se uticaja na akumulator tiče, oni manjeg kapaciteta kao, na primer, kod benzinskih motora, u slučaju da prenoće sa uključenim osvetljenjem putničkog prostora mogu se isprazniti do nivoa da idući dan više nije moguće pokrenuti motor. Najčešće se ovaj problem odnosi na akumulatore vozila koji su stariji od dve godine i kojima je zbog većeg broja ciklusa punjenja i pražnjenja smanjen kapacitet, ali kabinska svetla koja neprekidno gore mogu iscrpeti i nove akumulatore.
Srećom, na ovaj problem nova vozila uglavnom su imuna jer čak i u slučaju otvorenih vrata sledi gašenje svetala kroz desetak minuta. Međutim, svako ko je vlasnik nekog starijeg modela, ne bi bilo loše da pričeka nakon zatvaranja vozila da se svetla ugase jer stručnjaci kažu da su ostavljena upaljena svetla na ugašenom automobilu nešto najgore za zdravlje i životni vek akumulatora.
Ukoliko ga potpuno ne iscede, svetla će mu u najmanju ruku osetno skratiti predviđeni vek, a pojedina istraživanja su pokazala da najveći procenat ljudi koji zaborave da isključe kabinska svetla u automobilu, to urade po danu.
Problemi s pokretanjem motora mogu nastupiti već nakon petog sata neprekidnog rada kabinskih svetala u stanju mirovanja. Tada se može desiti i da ostane nešto struje u vozilu, ali nedovoljno da startujemo motor.
Ovaj tip problema se najčešće dogodi vozačima ako se vrata vozila u potpunosti ne zatvore ili se kabinska rasveta uključi pri završetku vožnje kako bi se nešto pročitalo. Tada se dešava da se sa završetkom putovanja napusti vozilo, a prekidač se ručno ne vrati na automatsko isključivanje.
Većina akumulatora dolazi sa vekom trajanja od oko tri do pet godina, ali ova brojka se odnosi na normalne uslove vožnje. Bez ispravnog održavanja i sa lošim vozačkim navikama, ne očekujte da će vek trajanja akumulatora biti tako dug, pa vam se lako može desiti da vas vaš automobil ostavi na cedilu kada vam je najpotrebniji.
Sasomange je oglasnik za sve što tražiš u Srbiji - bilo da tražite stvari za uređenje doma, bilo da ste u potrazi sa novim autom ili planirate kupovinu nove nekretnine: u preko 90 kategorija i potkategorija, naći ćete sve što vam treba, a postavljanje oglasa je potpuno besplatno. Sve oglase možete pogledati OVDE.