01.04.2022.
Razbijamo mitove o automobilskim gumama
U novom Sasomange blogu rešavamo sve vaše nedoumice vezane za autmomobilske gume.
- Auto-moto
(FOTO: Shutterstock)
Nije retkost da se često među vozačima čuju određene teorije o kvalitetu i izboru guma. "Ma uzmi to, neće ništa da ti fali", "što stavljaš lance", "nisu ti potrebne zimske gume", "hoćeš da budeš brži - kupi niži profil"... samo je delić onoga zbog čega mnogi imaju nedoumice kada je reč o pneumaticima. Zato ćemo se potruditi da u narednim redovima "razbijemo" sve mitove kada je reč o automobilskim gumama.
1. Zimske gume su obavezne od 1. novembra do 1. aprila
Kako nalaže zakon Srbije, u periodu od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju biti opremljena zimskom opremom ako se zbog vremenskih uslova na kolovozu nalazi sneg, led ili poledica. Zimska oprema, između ostalog, podrazumeva pneumatike za zimsku upotrebu (npr. M+S, Snow Winter i dr.) na svim točkovima vozila vrste M1 i N1. Naravno, ukoliko vas službeno lice zaustavi u datom periodu bez zimskih pneumatika, a na putu nema leda, poledice ili snega, ne morate da strahujete od kazne. U suprotnom, kazne idu i do 20.000 dinara za fizička, i 800.000 za pravna lica
2. Iste gume mogu da se koriste tokom cele godine
Ova stavka zbunjuje sve one koji uglavnom koriste takozvane "all season" pneumatike. Pravilo od 1. novembra do 1. aprila važi samo za slučajeve blage zime, a što su temperature ekstremnije, performanse i nivo bezbednosti više idu u korist sezonskim gumama.
Iako u Srbiji univerzalne gume ispunjavaju zakonske norme, noseći oznaku M+S, ili varijacije poput MS i M+S, imajući u vidu klimatske uslove u našoj zemlji gde zime mogu biti vrlo ošte, preporučuje se kvalitetan pneumatik za zimsku upotrebu.
3. U slučaju snega lanci su obavezni
U slučaju snega, lanci ili druga oprema za povećanje trakcije su obavezni van naseljenog mesta na delovima puta koji su označeni znakom “lanci za sneg” i to na najmanje dva pogonska točka. Ukoliko takav znak ne postoji, lance možete montirati samo kada na putu ima snega, jer kada ga nema oni uništavaju pneumatik i dovode u pitanje bezbedno ponašanje vozila u kontaktu s podlogom.
4. Niži profil gume, brži automobil - šira guma, stabilnija vožnja
Niskoprofilne gume uglavnom preferiraju ljubitelji sportskog izgleda automobila, kao i vozači u pojedinim takmičarskim disciplinama kao što su kružne trke. Iako je tačno da niskoprofilna guma postiže veću brzinu imajte u vidu da se pri velikim brzinama i opterećenju lošije ponaša u krivinama i da pruža daleko manju bezbednost i udobnost u vožnji u odnosu na standardnu.
Kada je reč o širim gumama, pravilo da su stabilnije samo važi za suvo vreme. Situacija se menja kada je put blatnjav, vlažan ili prekriven snegom, kada veća prijanjajuća površina postaje otežavajući faktor.
5. Protektirane gume su lošeg kvaliteta
Reč je o tipu guma kojima je gazeći sloj koji je bio oštećen ili istrošen zamenjen novim. Mnogi misle da je ovde reč o uštedi nauštb kvaliteta, ali ovde je pre svega akcenat na ekologiji i smanjenju guma u upotrebi i štednji prirodnih resursa. Gume mogu biti protektirane najviše tri puta, a zatim se koriste kao sirovina u daljem procesu reciklaže. Naravno, da bi bila sigurna i upotrebljiva, protektirana guma mora biti homogovana, odnosno mora imati važeći sertifikat u skladu s najvišim evropskim standardima. U praksi to znači da se proizvođači koji rade sa protektiranim gumama obavezuju da će one biti testirane na isti način kao i nove gume, po svim kriterijumima bezbednosti i performansi.
6. Nije moguće menjati dimenzije pneumatika
Uvek je najbolja opcija držati se preporuke proizvođača koji uglavnom za isti model automobila predviđaju nekoliko dimenzija točkova. S druge strane, moguće je montirati točkove drugih dimenzija, ako je zbir prečnika felne i visine bočnog zida pneumatika isti kao kod točka koji preporučuje proizvođač. Opšta preporuka je da odstupanje ne bude više od - ili + 3% i da zamenske gume odgovaraju dimenziji felne. Imajte u vidu takođe da savremeni automobili poseduju elektronske sisteme koji su kalibrisani na određene dimenzije, te da odstupanjem od njih senzori mogu slati pogrešne podatke.
7. Stare gume nisu dobre i ne mogu se koristiti
Iako zakon ne predviđa rok nakon kojeg se zabranjuje prodaja guma, ali mnogi proizvođači preporučuju da gume starije od 5 godina pre upotrebe pregleda stručno lice ili da se traži mišljenje proizvođača, dok gume starije od 10 godina treba zameniti.
8. Sve četiri gume moraju biti iste
Po pravilniku, na istoj osovini moraju biti montirane gume istog proizvođača, vrste (za zimsku ili letnju upotrebu), konstrukcije (radijalne, dijagonalne i sa ukrštenim pojasevima), nosivosti i dimenzija.
9. Slovo E sa brojem govori o klasi gume
Ranije su pojedini domaći proizvođači u nedostatku adekvatnih sirovina dodavali plastiku prilikom proizvodnje guma, te je cifra nakon "E" označavala njen procenat, a samim tim i klasu. Međutim, danas slovo "E" znači da guma ispunjava propise Evropske unije po pitanju kvaliteta, odnosno da poseduje odgovarajući E sertifikat (homologaciju). Pored slova “E” nalazi se broj koji predstavlja šifru zemlje koja je izdala E sertifikat i nema veze sa kvalitetom gume. Za Srbiju, ova oznaka je E10.
Sasomange je oglasnik za sve što tražiš u Srbiji. Oglašavanje na našem sajtu je potpuno besplatno. Iskoristi priliku da na jednostavan način zaradiš, kao i da pronađeš šta god da ti je potrebno.