(FOTO: Shutterstock)
Sutra počinje nova školska godina, đaci se vraćaju u klupe, a dobra vest je što su nadležni doneli novu odluku koja nalaže da oblik nastave od 1. septembra bude neposredan, bez ograničenja broja učenika u odeljenjima. Takođe, pojačane epidemiološke mere važiće u školama širom Srbije od prvog septembra, maske neće biti obavezne, a časovi će trajati regularno - 45 minuta.
Ovo su odlične vesti za sve učenike, ali neminovno će i ove godine roditelji budućih prvaka biti u velikoj dilemi i pitati se da li je njihovo dete spremno za početak školske nastave. Polazak u školu veliki je korak za svako dete, ali i njegove roditelje, kojima se neretko dešava da pogreše u proceni misleći da je dete spremno za školsku nastavu jer je naučilo da čita, piše i barata osnovnim matematičkim funkcijama, što nije uvek tako. Pedagozi kažu da se spremnost za školu odnosi na celokupni detetov razvoj koji podrazumeva socijalne, emocijalne, fizičke, komunikativne i kognitivne veštine i karakteristike.
U suprotnom, moguće je da će deca naići na poteškoće u školi ukoliko nisu razvili potrebnu veštinu komunikacije sa drugom decom, veštinu prilagođavanja, sposobnost brige o sebi i svojim stvarima (školska oprema i pribor za školu), potrebnu dozu samostalnosti itd, kao i da će imati tendenciju da slabije napreduju u školi, ali i da kasnije budu manje uspešna u životu.
Kako da znate da je dete spremno za školu?
1. Socijalna prilagođenost
Dete bi pre polaska u školu trebalo da bude u stanju da ostvari komunikaciju sa drugom decom, poštuje pravila igre sa vršnjacima, demonstrira osnovne manire tj. ima odgovarajući odnos prema tuđoj školskoj opremi i priboru, ima zaštitnički odnos prema mlađima od sebe, da može da se igra kako nezavisno, tako i u društvu.
2. Emocionalna zrelost
Pod ovim se misli na kontrolu emocija, odnosno da ume da reaguje na adekvatan način na ponašanje drugih, da može da kontroliše svoje emocije, ima samopouzdanje i sigurnost, razvijeniju volju i emocionalnu nezavisnost.
3. Jezička razvijenost
Podrazumeva da je dete ovladalo pravilnim govorom, da je u stanju da razgovara i sluša odrasle i drugu decu, govori jasno, ume da izrazi svoje potrebe, razume o čemu drugi pričaju.
4. Kognitivne sposobnosti
Deca bi pre polazak u prvi razred trebalo da imaju stečene osnovne veštine razmišljanja, da umeju da sačekaju i prihvate promene, povezuju i prate sled događaja.
5. Intelektualna zrelost
Ona podrazumeva zadovoljavajući stepen razvijenosti pažnje i pamćenja, sposobnost deteta da se voljno usredsredi i koncentriše, uočava sličnosti i razlike u udžbenicima i knjigama po različitim kriterijumima.
6. Određeni stepen nezavisnosti
Dete bi takođe trebalo da može da zadovolji osnovne potrebe bez prisustva odraslih kao što su samostalno nošenje ranca za školu, samostalni odlazak u toalet, svlačenje i oblačenje, otvaranje hrane, kao i upravljanje ostalim školskim priborom i opremom.
Na kraju, stručnjaci napominju da je ipak najvažnije da zapamtite da se svako dete razvija svojim tempom i ima svojevrsne kapacitete, interesovanja, temperament i pristup učenju. Zato ne brinite ako vaše dete ne pokazuje sve veštine koje smo naveli. Najbitnije je da svom detetu pružite neophodnu podršku i pažnju, a pre polaska u prvi razred, svom đaku prvaku obezbedite sav školski pribor i opremu koji su mu potrebni pri praćenju nastave.
OVDE možete da nabavite udžbenike za osnovnu školu, ali i kompletan školski pribor i opremu po najpovoljnijim cenama.
Sasomange je oglasnik za sve što tražiš u Srbiji. Oglašavanje na našem sajtu je potpuno besplatno. Iskoristi priliku da na jednostavan način zaradiš, kao i da pronađeš šta god da ti je potrebno.
(Marija Ivetić)