(FOTO: Shutterstock)
Ništa nije neugodnije za vozača nego da, pre nego što sedne za volan, primeti da se jedna guma poravnala, ili, pak, da čuje zlokobni zvuk jedne gume koja je pri kraju dok velikom brzinom vozi po autoputu.
Pucanje automobilske gume tokom vožnje autoputem nesumnjivo je jedna od najopasnijih situacija u kojoj vozač može da se nađe jer usled relativno velike brzine kretanja automobila dolazi do gubitka kontrole nad upravljačem, pa takvi incidenti često mogu imati tragičan epilog.
Srećom, proizvođači su sada “utvrdili gradivo”, gume više ne pucaju kao baloni, čak i standardne gume, najlošije u asortimanima, imaju dokazanu čvrstoću. Međutim, bez obzira na kvalitet, potrebno je imati u vidu da trošenje i starost gume povećavaju rizik od pucanja, pa iako nema vidljivih oštećenja, gume treba menjati nakon najviše osam godina.
Takođe, predmeti poput eksera ili komadića razbijenog stakla koji uđu u gazni sloj, mogu da oštete gumu i uzrokuju postepeni gubitak pritiska. Prenizak pritisak vazduha u gumama obično je najava problema i zato ga je najbolje proveravati svake dve nedelje, preporučuje Nemački autoklub (ADAC).
Kako da primetite oštećenje gume na vreme?
Naš savet je da se ne oslanjate preterano na sistem za nadzor pritiska u gumama s obzirom da se u najvećem broju slučajeva probušena guma sa sporim ispuštanjem vazduha otkrije prekasno jer sistem detektuje samo gubitak pritiska od 20 posto, kada vožnja više nije sigurna.
Ipak, pre pucanja gume, gotovo uvek postoje naznake koje vozačima mogu da najave šta ih čeka, smanjeni pritisak u gumama značajno menja ponašanje u vožnji, npr. automobil vuče levo ili desno, pri upravljanju reaguje sunđerasto i ljulja se.
Ako primetite neki od ovih znakova, ostanite mirni i izbegavajte brzu vožnju, uključite sva četiri pokazivača smera i zaustavite automobil što je nežnije moguće, na mestu gde je to najsigurnije.
Takođe, stručnjaci savetuju vozačima da ne pokušavaju naglo da koče u slučaju da im u vožnji na autoputu pukne guma. Umesto toga, treba da drže volan čvrsto sa obe ruke, da sklone nogu sa papučice gasa i da pokušaju da zadrže kontrolu nad upravljačem. Kada automobil uspori toliko da njegovo kretanje može potpuno da se kontroliše, treba oprezno skrenuti u zaustavnu traku.
Podsetimo, osim nepisanog, ali zlatnog pravila koje kaže da biste trebalo da komplet menjate gume nakon maksimalno osam godina, od 1. novembra po Zakonu o saobraćaju obavezna je upotreba zimske auto-opreme u koju spadaju četiri zimska pneumatika, odnosno zimske gume kod kojih dubina gazećeg sloja ne sme biti manja od četiri milimetra.
Najkvalitetnije letnje i zimske gume pronaći ćete na sajtu sasomange.rs, a ukoliko vam zatreba servis ili održavanje automobila uvek možete da pronađete OVDE sve što vas zanima.
Sasomange je oglasnik za sve što tražiš u Srbiji. Oglašavanje na našem sajtu je potpuno besplatno. Iskoristi priliku da na jednostavan način zaradiš, kao i da pronađeš šta god da ti je potrebno.
(Marija Ivetić)