11.03.2022.
Da li će i koliko kriza u Ukrajini uticati na cenu automobila?
U novom Sasomange blogu otkrivamo vam da li će i koliko kriza u Ukrajini uticati na cenu automobila.
(FOTO: Shutterstock)
Automobilska industrija mogla bi da postane ozbiljna kolateralna šteta aktuelnog sukoba između Rusije i Ukrajine. Rezime je sledeći: ukoliko štedite za nov automobil, počnite da odvajate više novca sa strane, jer je sve izvesnije da će cene vozila drastično porasti.
Glavni razlog je što je invazija na Ukrajinu povećala cenu materijala koji se koristi u proizvodnji automobila, počev od aluminijuma za karoserije, preko paladijuma u katalističkim pretvaračima, pa sve do visokokvalitetnog nikla u baterijama električnih vozila. Takođe, Ukrajina je važan dobavljač neona koji se koristi u laserima za proizvodnju mikročipova.
Bitno je napomeniti da je upravo Ruska federacija treći najveći svetski proizvođač nikla. Takođe, ukoliko Rusija obustavi izvoz paladijuma, proizvođači autmobila će morati da pronađu alternativna rešenja ili neće moći da proizvode konvencionalne modele.
Tako su u ponedeljak aluminijum i paladijum dostigli rekordne vrednosti, dok je nikl prvi put u utorak ove nedelje prešao nivo od 100.000 dolara po toni.
Inače, pored domaćih proizvođača, u Rusiji fabrike automobila imaju i drugi proizvođači iz celog sveta.
Jedan od njih je i Stallantis, a povodom cele situacije saopštili su da će biti primorani da prebace proizvodnju u druge fabrike, ukoliko nemaju neophodne delove za proizvodnju ili je potpuno obustave.
Iz Volkswagena tvrde da kontinuirano procenjuju uticaj sukoba na njihove poslovne aktivnosti, dok se Hyundai i Kia i dalje nisu oglašavali, iako su Rusija i Ukrajina vrlo bitne za njihovo poslovanje. Tako Hyundai još od 2010. ima fabriku u Rusiji, dok Kia u Ukrajini proizvodi model Rio. Oni su su tokom 2021. samo na ruskom tržištu od prodaje vozila i delova imali prihod od skoro 4 milijarde dolara.
Renault je još jedan od proizvođača kojima ovaj sukob ne ide u prilog, jer 8% ukupnih prihoda dolazi iz Rusije.
Udar na džep potrošača
Činjenica je da potrošači već plaćaju zbog nedostatka čipova, jer su smanjene zalihe automobila, a povećane cene.
Primera radi, prosečna cena transakcije za novo vozilo u Sjedinjenim Državama bila je 44.460 dolara u februaru, što je 18,5 odsto više u odnosu na isti mesec 2021.
Kriza je i kada su u pitanju baterije, pogotovo kada je u pitanju paladijum koji se koristi u katalizatorima za benzinske modele. Tako je u decembru paladijum stajao 1.940 dolara po unci, dok je sada rekordnih 3.440 dolara. Ako je prosečna vrednost paladijuma koji se koristi u automobilu 200 dolara, sada je cena udvostručena.
Bilo kako bilo, iako je uticaj dešavanja u Ukrajini na auto-moto tržite teško proceniti, sve je izvesnije da nas čeka još jedna teška i neizvesna godina.
Sasomange je oglasnik za sve što tražiš u Srbiji - bilo da tražite stvari za uređenje doma, bilo da ste u potrazi sa novim autom ili planirate kupovinu nove nekretnine: u preko 90 kategorija i potkategorija, naći ćete sve što vam treba, a postavljanje oglasa je potpuno besplatno. Sve oglase možete pogledati OVDE.