29.09.2022.
Akvaplaning - šta nikako ne biste smeli da radite po kiše?
U novom Sasomange blogu se bavimo vožnjom po kiši i šta nikako tada ne biste smeli da radite.
(Foto: MONDO/Stefan Stojanović)
Vožnja po kiši je rizična iz više razloga. Magle se stakla, auto slabije koči, udarne rupe postaju „nevidljive“, saobraćaj se usporava, saobraćajne gužve postaju još gore, vozači još nervozniji...
Akvaplaning je ipak naročito opasan, pošto do njega uglavnom dolazi pri višim brzinama, a pritom može potpuno da se izgubi kontrola nad vozilom, što znači da i posledice mogu da budu katastrofalne.
*** Za sve ljubitelje automobila smo pripremili specijalnu ponudu koju možete da pogledate klikom OVDE.
Šta je akvaplaning i kako do njega dolazi?
Guma na sebi ima „šaru“ koja je takvog oblika da se kroz posebne kanale izbacuje (istiskuje) voda preko koje guma prelazi. Kvalitetne gume sa neistrošenom „šarom“ mogu da izbace zaista velike količine vode kroz te kanale.
Međutim, u nekim situacijama gume jednostavno ne mogu da dovoljno brzo istisnu vodu na koju nailaze, pa se između guma i asfalta stvara sloj vode koji ne može da pobegne i ponaša se kao najklizaviji led.
Tada gume u potpunosti gube kontakt sa asfaltom. To se zove akvaplaning.
Pošto guma više ne „drži“ asfalt, svašta može da se desi – od blagog i kratkog „klizanja“ u stranu, preko laganog zanošenja, do potpunog gubitka kontrole. Šta će da se desi kada dođe do akvaplaninga zavisi od zaista mnogo faktora.
Kako reagovati kada dođe do akvaplaninga?
Bez panike – to je veoma važno. Bez oštrog kočenja i kontriranja volanom. Podignite stopalo sa papučice gasa, ali ne suviše naglo. Ukoliko se nalazite na pravcu i nije došlo do zanošenja, čim auto dovoljno uspori i točkovi ostvare dovoljan kontakt sa asfaltom, moći ćete da povratite punu kontrolu.
Za to vreme čvrsto držite upravljač u odgovarajućem položaju, odnosno u pravcu u kojem se vozilo kreće.
Ako počnete blago da se zanosite, pažljivo sa kontriranjem, pošto može da se desi da gume iznenada dobiju trakciju, što lako može da dovede do mnogo ozbiljnijeg zanošenja i gubitka kontrole nad vozilom. Jednostavno, teško je dati univerzalne savete kako se ponašati kod akvaplaninga. Teorija je jedno, a praksa je nešto potpuno drugo.
Veoma je bitno da vodite računa da auto držite u tim trenucima pod kontrolom kako vam se ne bi dogodilo da nenamerno izazovete sudar, oštetite svoj i tuđ automobil, ili što je još gore u svemu tome povredite sebe i druge.
A sad važno obaveštenje - kliknite OVDE i iskoristite specijalnu septembarsku ponudu koja traje još samo dva dana.
Sasomange je oglasnik za sve što tražiš u Srbiji. Oglašavanje na našem sajtu je potpuno besplatno. Iskoristi priliku da na jednostavan način zaradiš, kao i da pronađeš šta god da ti je potrebno.
(Petar Latinović)